12 Şubat 2008 Salı

ATAOL BEHRAMOĞLU hayatı ve şiirleri

AKSAMÜSTÜ BIR KAHVEDE

Aksamüstü bir kahvede
Bira içtim birkaç bardak
Gazeteden yoruldukça
Gelip geçene bakarak

Kahvenin müsterileri
Içerdeydi daha fazla
Camli terasta idim ben
Çikinti yapan sokaga

Sevimsiz bir kocakari
Torununu azarladi
Bir köpek geldi içerden
Camdan disariya bakti

Salinarak geçip gitti
Genç bir anne çocuguyla
Kasketli iki müsteri
Bir sey konustu patronla

Biraz sonra geldi köpek
Bakti yine ayni yere
Tiras edilmis yüzünde
Kederle ve ciddiyetle

Kocakari torununu
Azarladi bir kez daha
Karisti iki kasketli
Aksamin issizligina

Köpek yine gelip bakti
Camdan ve hep ayni yere
Yüzünde ayni ciddiyet
Ve gözlerinde kederle

Kocakari içkisini
Bitirmis olmaliydi ki
Çikip gitti torunuyla
Biri bir kahve söyledi

Az önceki anne çocuk
Döndüler elde ekmekle
Köpek yine gelip bakti
Camdan ve hep ayni yere

Bakiyor birkaç saniye
Içeriye dönüyor ve
Geliyordu çok geçmeden
Bakmak için ayni yere

Koyulasirken gitgide
Usul ve yumusak aksam
Egildim ben de yavasça
Baktim köpegin ardindan

Uzuyordu bombus sokak
Gelip giden azalmisti
Parketmis birkaç araba
Ve aksamin issizligi

Egilip bir daha baktim
Belirgin hiçbir sey yoktu
Köpek ise arada bir
Gelip bakip dönüyordu

Ben de bu notlari aldim
Bir siir yazarim diye
Yasamin anlamsizligi
Ve ciddiyeti üstüne

BEBEKLERIN ULUSU YOK

Ilk kez yurdumdan uzakta yasadim bu duyguyu
Bebeklerin ulusu yok
Baslarini tutuslari ayni
Bakarken gözlerinde ayni merak
Aglarken ayni seslerin tonu

Bebekler çiçegi insanligimizin
Güllerin en hasi, en goncasi
Sarisin bir isik parçasi kimi
Kimi kapkara üzüm tanesi

Babalar çikarmayin onlari akildan
Analar koruyun bebeklerinizi
Susturun susturun söyletmeyin
Savastan yikimdan söz ederse biri

Birakalim sevdayla büyüsünler
Serpilip gelissinler fidan gibi
Senin benim hiç kimsenin degil
Bütün bir yeryüzünündür onlar
Bütün insanligin gözbebegi

Ilk kez yurdumdan uzakta yasadim bu duyguyu
Bebeklerin ulusu yok
Bebekler, çiçegi insanligimizin
Ve gelecegimizin biricik umudu...

BEN ÖLÜRSEM AKSAMÜSTÜ ÖLÜRÜM

Ben ölürsem aksamüstü ölürüm
Sehre simsiyah bir kar yagar
Yollar kalbimle örtülür
Parmaklarimin arasindan
Gecenin geldigini görürüm

Ben ölürsem aksamüstü ölürüm
Çocuklar sinemaya gider
Yüzümü bir çiçege gömüp
Aglamak gibi isterim
Derinden bir tren geçer

Ben ölürsem aksamüstü ölürüm
Alip basimi gitmek isterim
Bir aksam bir kente girerim
Kayisi agaçlari arasindan
Gidip denize bakarim
Bir tiyatro seyrederim

Ben ölürsem aksamüstü ölürüm
Uzaktan bir bulut geçer
Karanlik bir çocukluk bulutu
Gerçeküstücü bir ressam
Dünyayi degistirmeye baslar
Kus sesleri, haykirislar
Denizin ve kirlarin
Rengi birbirine karisir

Sana bir siir getiririm
Sözler rüyamdan fiskirir
Dünya bölümlere ayrilir
Birinde bir pazar sabahi
Birinde bir gökyüzü
Birinde sararmis yapraklar
Birinde bir adam
Her seye yeniden baslar

BEYAZ, IPEK GIBI YAGDI KAR

Beyaz, ipek gibi yagdi kar
Bir kiz kardan hafif adimlariyla yürüyüp geçti hayal içinde
Arkadaslarimi düsündüm, sevgili seyleri
Sanki her sey bizimle var ve bizimle olacak
Sarkilar çaldi odalarda
Bütün insanlari sevmek gerektigini düsündüm
Düsmanlarimiz disinda
Düsmanlarimiz çünkü
Sevgiyi yok ettikleri için
Düsmanimiz oldular-
Beyaz ipek gibi yagdi kar
Bir kiz kardan hafif yüregiyle
Geçip gitti güvercinleri animsatarak.
Uzaktaki sehir
Uykuya dalmistir simdi.
Düsündüm bir bir
Kardeslerimin ne yaptiklarini
Nihat
Uyumuyor olmali.
-Nefis bir sarki
Söylüyor yandaki odadaki kiz
Bir Rus
Halk sarkisi.
Ve simdi koroyla
Basladilar-
Nihat düsünüyordur
Karanlikta.
-Sanirim
Bir saatten sonra
Hapishanede
Disardan söndürüyorlar isiklari-
Beyaz ipek gibi yagdi kar
Bir kiz kelebek adimlariyla
Geçip gitti karin üzerinden.
Insanlar kendi sarkilarini
Kendi hayallerini tasiyorlar.
Çagdas sarkilar
Gerekli onlara
Hem Hayatlarinin
Derinliklerinden söz eden
Gerçeklestirilmis
Gerçeklestirilmemis duygularindan,
Hem
Kavgayi atesleyen
Somut
Anlasilir
Akilli sarkilar.
Beyaz, ipek gibi yagdi kar
Acilarla dolu bu dünyaya.
Insafsizlik
Vahset
Hala güçlü
Ve hala iktidarda.
Insanlar
Ölüyorlar.
Gepgenç
Simsicak
Ölüyorlar
Sanki
Ölmüyorlarmis gibi.
Bir yandan sürüp gidiyor-
Hayat;
Bir yanda tel örgüler
Parmakliklar.
Beyaz, ipek gibi yagdi kar
Yagdi kirpiklerine bir kizin
Yagdi mavi bir nehre
Saçlarima yagdi
Otobüslere
Agaçlara
Evlere.
Içimden oksadim onu.
Kelebek adimlarini
Yanimdan geçen kizin.
Herhangi bir kiz
Hayalleri olan.
Istedim ki
Daha güzel
Olsun su dünya.
Istedim ki
Beyaz
Ipek gibi yagan karin altinda
Bitsin artik
Bu sürüp giden alçakliklar.
Bir bebek
Ölüm tehdidi altinda yasamasin
Besiginde.
Ve paramparça olmasin
Simsicak
Capcanli
Yasayip giderken insanlar.
Birakin, beyaz
Ipek gibi yagan karin altinda
Hayallerimiz olsun.
Yasayalim
Özgür
Güzel
Düsünceli
. Anlatalim
Düsündüklerimizi birbirimize.
Sevinç egemen olsun her yerde
Insanca
Bir kaygi.
Beyaz, ipek gibi yagdi kar.
Yagsin.
Dünya daha güzel olacak
Inaniyorum buna.
Bir insan kalbinin güzelligine
Çocukluguna
Sonsuz cesaretine, olanakliligina
Inandigim kadar.

DÜSMEK

"Uçak simdi
Düsüyor"
Dedi yanimdaki.
Düsmenin bilmesem
Inmek oldugunu
Azerice'de
Herhalde o saat
Yüregime inerdi.

ESKI NISAN

Canimin yongasi, sevdigim,
Bir kaç gün çaldik ilkbahardan
Geçtik yillardir özledigim
Erguvan isikli kiyilardan

Aski sessizlik tanimlar
Gençken tersini düsünürdüm
Aksamla dönerken geriye dalgalar
Yalnizligi çirilçiplak gördüm

Durduktu önünde Ege Denizi'nin
Gözleri mayis bulanigi,
Kuytulugunda eski evlerin
Dolastikti Ayvaligi

Eski nisan, her sey gibi,
Kalbim de, rüzgar da eski,
Çirpinip duruyor havada
Yitik anilarin kelebegi

KARDESIM AYLARDIR HAPISTE

Acimi duyurabilmek için
Uykusuz

Susuz
Öylece
Durabilirim.
Acimi duyurabilmek için
Sevgisiz
Anisiz
Kaskati olabilirim
Ve durup dört yol agzinda
Durdurup gelip geçenleri
Kendi halinde
Yasayip gidenleri
Tutup yakalarindan
Haykirabilirim
Nefesim
Bitene dek
Bütün gücümle
Haykirabilirim
Bütün dünyaya.
Kardesim
Hapiste
Kardesim
Aylardir hapiste.
Kardesim
Dövüldü orada.
Iyi ve güzel seyler disinda
Hiçbir sey tasimayan
Ve sadece bir insan varligina degil
Yasayan
Yasayamayan
Bütün varliklara
Bir ota
Bir tasa
Sevgiyle
Ilgiyle
Dolu beyni
Orada
Sarsildi elektrikle
Ince bedeni
Tekmelendi
Acimi duyurabilmek için
Çildirabilirim
Acimi duyurabilmek için
Zehirle doldurabilirim
Yazdigim her siiri
Nefretle
Gözyasiyla
Korkunç bir sevgiyle
Kardesim
Aylardir hapiste
En güzeli
Tanidigim insanlarin
En katiksizi
En pirlantasi.
Ona sevgilisini
Kucaklamak yasak.
- Bir zamanlar el ele tutusup
Harikulade güzel
Seyler konustuklari
O kizi �
Ona özgürce
Dolasmak yasak.
- Bir tay kadar
Hareketliyken kalbi-
O artik
Kitap okuyamayacak.
-Sindirdigi gözle görülürdü
Alninda terler birikerek
Hummali
Bir tutkuyla
Devirdigi kitaplari-
Biz özgürlügün
Güzel günlerin
Savasçilari
Aydinligin
Iyiligin
Bize eziyet
Ediyorlar bugün
Ama halkimiz
Ayni acilarin
Bin katini
Yasamiyor mu sanki
Biz özgürlügün
Güzel günlerin
Savasçilari
Bize eziyet ediyorlar bugün
Ama bu
Siirimize
Biraz daha çelik
Katilacak demektir
Biraz daha karar
Ve zafer umudu
Kardesim
Aylardir hapiste
Ve yillarca sürebilir bu
Çünkü o halkinin omuz basina
Koydu omuzunu

NICEDIR ÖZLEMISIM

Nicedir özlemisim
Bu rüzgari
Hani Dogu'da eser
Bahar aksamlari
Nicedir özlemisim
Bir elma agacinin
Dibine oturmayi
Nicedir özlemisim
Soseleri,daglari
Nicedir özlemisim
Bir dosta sarilip
Aglamayi

PARKTA RASTLADIGIM ADAM

Parkta rastladigim adamin
Bir kolu kesikti bileginden
Çiftçiymis
Tekirdag' in köylüklerinden

Bir kizi veremden ölmüs
Bu sehri Istanbul' da
Karisi tutturmus:
Kizimin mezari nerde ben orda

Satmis savmis ihtiyarcik
Varini yogunu
Feriköy' de bir evcegize
Sokmuslar bascagizlarini

Ikinci kiz desen
Kibarca: Akil hastasi
Anaya babaya
Vermez bir rahat yüzü

Oglanlardan büyügü
Dört çocuklu bir soför
Küçük oglan
Bir tamirhanede ömür çürütür
Fayda yok anlayacagin
Ne oglanlardan, ne kizlardan
Bir fabrikada is bulmus
Kaçak isçi çalistiran

Kirk yilin köylüsü
Ne yapsin isçi olursa
Daha yili dolmadan
Kaptirivermis elini çarka
Gerisi bilinen hikaye
Patrondan imdat görmez
Evde kari aglar
Deli kiz vermez rahat

Kendisine rastladigimda
Düsünüp duruyordu bir kanepede
Ben sordum o anlatti
Güzelim Tekirdag sivesiyle...

TOPRAGA DÜSEN

Ona "Haydi
Savasa" dediler
Baskaca birsey
Söylemediler

Aldilar köyünden
Davulla zurnayla
Geride üç çocuk
Bir es ve bir ana

Eline bir silah
Tutusturdular
Ve karsilasti
Düsman ordular

Vurulup düstü
Ilk çatismada
Gögsünde bir oyuk
Üç delik alninda

"Ey bu topraklar için
Topraga düsen"
Bir karis topragin
Var miydi yasarken?

TÜRKIYE, ÜZGÜN YURDUM, GÜZEL YURDUM

Türkiye, üzgün yurdum, güzel yurdum
Boynu bükük ay çiçegi
Siirin ve askin gelecegi

Türkiye, üzgün yurdum, güzel yurdum
Dag rüzgari, portakal bali
Alçak gönüllü, hünerli, sevdali

Türkiye, üzgün yurdum, güzel yurdum
Yazgisi kara yazilmis gelin
Kurumus sütü memelerinin

Türkiye, üzgün yurdum, güzel yurdum
Harli bir ates gibi derinde yanan
Haramilerin elinde bulunan

Türkiye, üzgün yurdum, güzel yurdum
Güngörmüs, bilge topragim
Yunus, Pir Sultan ve Nazim

Türkiye, üzgün yurdum, güzel yurdum
Bozlat, agit, halay ve zeybek
Dumani üstünde ekmek

Türkiye, üzgün yurdum, güzel yurdum
Yüzü kiris kiris anam
Aglayan narim, gülen ayvam

Türkiye, üzgün yurdum, güzel yurdum
Asmalarin üstünde gün isigi
En güzel gelecegin yakisigi

Türkiye, üzgün yurdum, güzel yurdum
Zinciri altinda kimildayan
Bitecek sanildigi yerde baslayan

YASADIKLARIMDAN ÖGRENDIGIM BIRSEY VAR

Yasadiklarimdan ögrendigim bir sey var:
Yasadin mi, yogunluguna yasayacaksin bir seyi
Sevgilin bitkin kalmali öpülmekten
Sen bitkin düsmelisin koklamaktan bir çiçegi

Insan saatlerce bakabilir gökyüzüne
Denize saatlerce bakabilir, bir kusa, bir çocuga
Yasamak yeryüzünde, onunla karismaktir
Kopmaz kökler salmaktir oraya

Kucakladin mi simsiki kucaklayacaksin arkadasini
Kavgaya tüm kaslarinla, gövdenle, tutkunla gireceksin
Ve uzandin mi bir kez simsicak kumlara
Bir kum tanesi gibi, bir yaprak gibi, bir tas gibi dinleneceksin

Insan bütün güzel müzikleri dinlemeli alabildigine
Hem de tüm benligi seslerle, ezgilerle dolarcasina

Insan baliklama dalmali içine hayatin
Bir kayadan zümrüt bir denize dalarcasina

Uzak ülkeler çekmeli seni, tanimadigin insanlar
Bütün kitaplari okumak, bütün hayatlari tanimak arzusuyla yanmalisin
Degismemelisin hiç bir seyle bir bardak su içmenin mutlulugunu
Fakat ne kadar sevinç varsa yasamak özlemiyle dolmalisin

Ve kederi de yasamalisin, namusluca, bütün benliginle
Çünkü acilar da, sevinçler gibi olgunlastirir insani
Kanin karismali hayatin büyük dolasimina
Dolasmali damarlarinda hayatin sonsuz taze kani

Yasadiklarimdan ögrendigim bir sey var:
Yasadin mi büyük yasayacaksin, irmaklara,göge,bütün evrene karisircasina
Çünkü ömür dedigimiz sey, hayata sunulmus bir armagandir
Ve hayat, sunulmus bir armagandir insana


YIKILMA SAKIN

Kötü sey uzakta olmak
Dostlarindan, sevdigin kadindan
Yasaklanmak bütün yasantilara
Seni tamamlayan, arindiran
Kapatildigin dört duvar arasinda
Saglikli, genç bir adam olarak

Neler gelmez ki insanin aklina
Sevinçli, özgür günlere dair
Kalmistir yüzlerce yil uzakta
Onunla ilk kez öpüstügün sehir
Aci, zehir zemberek bir hüzün
Kalbinden girtlagina dogru yükselir

Görüyorsun iste küçük adamlari
Köhnemis silahlariyla saldiran sana
Kimi tutsak düsmüs kendi dünyasina
Kimisi düpedüz halk düsmani
Diren öyleyse, diren, yilma
Yürüt daha bir inatla kavgani

Babeuf'u hatirla, Nazim Hikmet'i
Bir umut atesi gibi parlayan zindanlarda
Hatirla Danko'nun tutusan kalbini
Karanliklari yirtmak arzusuyla
Ve fasizme karsi, zulme, zorbaliga
Düsün acilar içinde vurusan kardesleri

Elbette vardir bir diyecegi, bir haberi
Bir kaçaga çay sunan Kürt kadinlarinin
Daglar dilsizdir yalçindir
Ama gün gelir bir diyecegi olur onlarin da
Ve daglar, issiz tarlalar basladi mi konusmaya
Susmazlar bir daha, söz artik onlarindir

Kötü sey uzakta olmak
Dostlarindan, sevdigin kadindan
Yasaklanmak bütün yasantilara
Seni tamamlayan, arindiran
Ama bir devrimciyi hakli kilan
Biraz da acilardir unutma

Yikilma sakin geçerken günler
Yaralayarak gençligini
Onurlu, güzel geleceklerin
Biziz habercileri düsün ki
Ve halkin bagrinda bir inci gibi
Büyüyüp gelismektedir zafer.

Hiç yorum yok: